Hei! Olen jo jonkin aikaa suunnitellut blogin aloittamista vanhan Novitan blogin tilalle. Tykkään pitää "päiväkirjaa" tekemistäni käsitöistä. Neulominen, virkkaaminen ja ompeleminen ovat tapani rentoutua ja rauhoittua. Tällä hetkellä mieluisimpia käsitöitä ovat erilaisten sukkien neulominen.

Olen oppinut neulomaan 5-6 -vuotiaana, ja pikkuhiljaa vuosien saatossa olen oppinut uusia taitoja ja tekniikoita ja osaaminenkin on laajentunut. Olen myös ommellut pikkutytöstä lähtien. 13 -vuotiaana suunnittelin vaatteita, ja ompelin myös siskoilleni sekä ensimmäiset tilaustyöt äidin avustuksella. Parikymppisenä kudoin oman kodin matot; osa niistä on edelleen käytössä hyväkuntoisina.

Saatan lukea neule- ja tekniikkaohjeita, vaikka en aikoisikaan tehdä niitä. Silloin tällöin opettelen ja kokeilen uusia tekniikoita. Eniten teen käsitöitä itselleni ja lähipiirille. Kyselen toiveita ja esim. omat lapset kertovat mitä milloinkin tarvitsevat ja haluavat. Joskus saatan piristää työkaveria uudella asusteella, mutta harvemmin.

Pidän valosta ja väreistä, siksi musta väri ei minua inspiroi. Musta on minulle hautajaisvaatteen väri. Yleensä näen kivan kankaan, ja vasta sen jälkeen suunnittelen, mihin se sopisi. Lempipuuhaani on keittiön verhojen uusiminen ja vaihtaminen pitkin vuotta. Tekstiileillä saa erilaisen ilmeen ja piristystä ja vaihtelua. Villalangoissa ja kankaissa arvostan laatua, joka minulle tarkoittaa aitoja luonnonmateriaaleja: villaa, puuvillaa, silkkiä, pellavaa ja viskoosia. 

Ylellisin neule on mielestäni luonnonvalkoiset pitkät villasukat. Rakkaimmat työni ovat neulomani hääpuku ja ompeluista kastemekko jossa on kastettu kaksi lasta. Äitini opetti minut aikoinaan käsitöiden pariin ja itsekin olen halunnut siirtää taitojani eteenpäin. 

Tyttäreni Saana on luvannut kuvata käsitöitäni, ja toivon että tekin nautitte kauniista kuvista.

 

IMG_2454%20%281%29.jpg

2016-06-07%2019.56.31.jpg

2016-06-16%2018.29.24.jpg

Tässä muutamia Nalle -langasta neulomiani sukkia.